Analysis of Selected Solutions of Drive Systems and Steering Devices Used on Port Loaders
DOI:
https://doi.org/10.26408/105.10Keywords:
Propulsion system, propeller, azimuthal propeller, cycloid propeller, Doerffer’s Rudder, pulling powerAbstract
The article analyzes the propulsion systems i.e. of the port tug and shows the advantages and disadvantages of the propeller described fixed-pitch screw, variable pitch screw, nozzle screw, azimuthal propeller, cycloidal propeller, Doerffer's Rudder.References
Balcerski, A., Bochuński, D., 1998, Układy technologiczne i energetyczne jednostek oceanotech¬nicznych, Politechnika Gdańska, Gdańsk.
Dauter, A., 1989, Projekt koncepcyjny steru Doerffera dla holownika 2500 KM, Politechnika Gdańska, Wydział okrętowy, prace badawcze nr 113/CPBR9,5-693/89, Gdańsk.
Giernalczyk, M., Górski, Z., Krefft, J., 2015, Różne rozwiązania sterów jako sposób ograniczenia zużycia paliwa na statkach morskich, Logistyka, nr 6, s. 1415–1420.
Górski, Z. 2010, Okrętowe mechanizmy i urządzenia pomocnicze, Trademar, Gdynia.
Herdzik, J., 2007, The Development of specialized ship's propulsion systems with the aim of improving their manoeuvring ability in the aspect of navigation safety, Journal of KONES Powertrain and Transport, vol. 14, no. 4, s. 211–218.
Herdzik, J., 2009, Proposals and Possibilities of Unconventional Thrusters Applications for Ship Propulsion, Journal of KONES Powertrain and Transport, vol. 16, no. 4, s. 155–152.
Herdzik, J., 2011, Możliwości torowania drogi statkom podczas akcji kruszenia pokrywy lodowej, z użyciem holownika z napędem azymutalnym, Logistyka, nr 5, s. 631–634.
http://www.portalmorski.pl/stocznie-statki, 2014.
Rolls-Royce, 2014, materiały firmy, https://www.rolls-royce.com.
Schottel, 2010, materiały firmy, https://www.schottel.de.
Voith-Schneider, 2010, materiały firmy, http://www.voith.com.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 The Author(s)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License Attribution 4.0 International licence (CC BY 4.0) which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. The author retains unlimited copyright and publishing rights.